Jak uniknąć kontuzji na rowerze?

Nadejście wiosny co roku wiąże się z początkiem tak długo wyczekiwanego przez wielu nas sezonu rowerowego. Mogłoby się wydawać, że jazda na rowerze przynosi same korzyści – utrata zbędnych kilogramów, dotlenienie organizmu i odczuwalny zastrzyk endorfin to tylko niektóre z nich. Niestety, zdarza się również tak, że błogie przejażdżki kończą się bolesnymi kontuzjami. Jak ich uniknąć? Kluczem jest odpowiednie przygotowanie.

Trening siłowy

Zależy Ci na poprawie wytrzymałości i bezpieczeństwa na rowerze? Zacznij przeplatać swoje wyprawy elementami treningu siłowego. Jak przekonują naukowcy, zapewnia on kolarzom lepsze wyniki, a dodatkowo minimalizuje liczbę kontuzji. Najbardziej pomocne będą w tym przypadku ćwiczenia stabilizacji centralnej takie jak przysiady, martwy ciąg lub „swingi” z użyciem kettla. Warto wykonywać je co najmniej dwa razy w tygodniu.

Trasa na miarę możliwości

Pamiętaj, by wiosenne rowerowe szaleństwo zaczynać rozsądnie. Zamiast rzucać się na głęboką wodę od razu po zakończeniu sezonu zimowego, lepiej będzie stopniowo zwiększać dystans, prędkość oraz trudność trasy. W ten sposób odpowiednio przygotujesz swoje ciało do nadchodzących wyzwań, zabezpieczając się przed bolesnymi kontuzjami.

Rozgrzewka

Jeśli lubisz szybką, dynamiczną jazdę, koniecznie zrób przed treningiem rozgrzewkę. W ten sposób przygotujesz do pracy nie tylko aparat stawowo-mięśniowo-więzadłowy, ale także układ oddechowy i krążeniowy. Oprócz działania profilaktycznego rozgrzewka z pewnością zapewni Ci też lepsze wyniki.

Regeneracja

Po każdym treningu warto znaleźć czas na ćwiczenia mobilizacyjne, których zadaniem jest poprawa zakresów ruchomości. W przypadku kolarzy najlepiej sprawdzą się ćwiczenia obejmujące odcinek piersiowy i lędźwiowy kręgosłupa, a także stawy biodrowe. Sporo korzyści może ponadto przynieść rolling oraz statyczne rozciąganie, przede wszystkim mięśni przykręgosłupowych, biodrowo-lędźwiowych, czworogłowych oraz pośladkowych.

Prawidłowo dobrany sprzęt

Wybór odpowiedniego roweru to kwestia ogromnej wagi. Warto pamiętać o tym, że w trakcie jednej minuty jazdy wykonujemy około 100 obrotów korbą, co daje 6000 powtórzeń na godzinę. W sezonie łączna liczba obrotów może wynieść nawet kilkaset tysięcy! Jazda na źle dobranym sprzęcie może okazać się w takim przypadku niebezpieczna. Przy tak dużej liczbie powtórzeń nawet mikroprzeciążenia mogą bowiem przeobrazić się ostatecznie w kontuzje. Zanim rzucisz się w wir przygody, dokładnie przeanalizuj zatem, jakiego roweru potrzebujesz.

Jazda na rowerze to jeden z najprzyjemniejszych sposobów spędzania wolnego czasu w ciepłe, słoneczne dni. Aby upewnić się, że będzie ona nie tylko odprężająca, ale także bezpieczna, warto uwzględnić powyższe wskazówki przed rozpoczęciem długich wakacyjnych wypraw.